FAQ – Často kladené otázky
Individuální konzultace klientům nabízím v rámci služeb organizace GI v Praze 5, veškeré informace jsou přímo na webu GI zde.
Konzultace trvají hodinu, pokud se nedomluvíme jinak. Vždy se budu ptát na to, čeho chcete dosáhnout, co má být výsledkem naší spolupráce, budeme společně vytvářet radu šitou na míru právě vám (tzn. budeme se zabývat vaší konkrétní situací, konkrétními okolnostmi, které jsou právě pro vás důležité), prostředkem nám k tomu bude pomáhající rozhovor, kde vás budu nasloucháním, otázkami a komentáři podněcovat, abyste si sami došli k tomu, zda a jaká rada v danou chvíli je pro vás ta pravá (přesto, že některá doporučení třeba platí obecně, nemusí být vždy vhodná pro toho kterého klienta v jeho specifické situaci).
Veškeré informace, které o sobě uvedete, budou samozřejmě chráněny v souladu s GDPR. To, o čem budete v konzultacích hovořit, nebudu dalším osobám sdělovat, výjimkou jsou situace, pro které platí ohlašovací povinnost daná trestním zákonem (závažné trestné činy, jako je např. týrání svěřené osoby, pohlavní zneužívání apod.). Protože osobní konzultace poskytuji v GI, ustanovení o ochraně údajů jsou blíže popsána na webu této organizace.
Lidé se často ptají, kolik návštěv bude pro vyřešení jejich problému potřeba. Dopředu to však nikdy není možné stanovit, záleží vždy na klientovi a jeho rozhodnutí, co mu už stačí, kdy bude cítit, že už více nepotřebuje. V systemickém přístupu není předem stanoveno, kolik návštěv je pro vyřešení nějakého “typu problému” potřeba, vždy se domlouváme podle toho, čeho chce dosáhnout klient a na čem se s pomáhajícím profesionálem dohodne. Někdo již dopředu ví, že chce jednorázovou konzultaci, jiný upřednostní více návštěv, také frekvence návštěv bude na naší dohodě, přičemž důležité je také mezidobí mezi konzultacemi, kdy by se měly možnosti probírané v konzultaci ověřit v „praxi“, vyzkoušet, zda přinesou požadovanou změnu. Pro někoho je lepší individuální práce formou konzultací, jiný podle toho, co požaduje, dá možná přednost nějakému kurzu – buď takovému, který je obecný a pro více různých účastníků, nebo kurzu vytvořenému přímo pro daného jednotlivce či konkrétní skupinu zájemců.
První návštěva je vždy pro obě strany „testovací“, jak klient, tak já zvažuji, zda spolu budeme moci spolupracovat, jestli si vzájemně „sedneme“, jestli se potkává požadavek klienta s tím, co nabízím, zda nejsou u někoho z nás nějaké překážky, které by mohly spolupráci narušovat či znemožňovat. Někdy se např. může stát i to, že poradce řešil nebo řeší v dané chvíli něco podobného, co ještě sám nemá zpracované a nebo jsou požadavky klienta či typ problematiky mimo kompetence a možnosti daného poradce.
V naprosté většině případů je zcela na rozhodnutí klienta, kdy se rozhodne, že už další spolupráci nepotřebuje. Může to být po jednorázové návštěvě i více konzultacích, v takovém případě je optimální věnovat určitý čas i společnému zhodnocení přínosu konzultací.
Ve zcela ojedinělých případech však může nastat i to, že také dlouhodobější spolupráci skončíme z mého rozhodnutí. Důvodem mohou být předem nepředvídatelné okolnosti typu zdravotních nebo osobních okolností nebo pokud by klient chtěl něco neakceptovatelného (např. z etických důvodů) apod.
Výše popsaná situace je sice zcela výjimečná, nicméně považuji za fair ji zmínit.
Nejčastějším tématem, které se mnou klienti řeší, jsou komunikační potíže v rámci osobních i pracovních vztahů včetně těch velmi zátěžových situací, kdy “vykomunikovat” něco se svým protějškem nemusí být vůbec jednoduché (partnerské krize, porozvodové uspořádání apod.). Speciální projekt Ratolest je určen párům, jež mají problémy s početím.