Pokud máte zájem si domluvit konzultaci v této oblasti, nejprve se budeme domlouvat o představách, které máte o výstupech z takové spolupráce, o cílech, kterých chcete pro sebe nebo pro své pracovníky dosáhnout. Budeme domlouvat podmínky spolupráce, aby byla transparentní a bezpečná pro všechny zúčastněné (aby ten, kdo je zadavatelem, neměl pocit, že na něj někdo „šije boudu“ za jeho zády, protože se nic nedozví a zároveň aby se zúčastnění nemuseli obávat, že vše, o čem budou hovořit, se vždy dozví jejich nadřízený, který si to pak s nimi vyřídí).
Rámec spolupráce je tedy nezbytné dobře dohodnout, jeho pečlivé vyjednání rozhodně není ztrátou času. Podle zadání pak v konzultacích budou buď převažovat prvky supervize, koučování nebo mentoringu.
Jako supervizorka jsem pracovala nebo pracuji pro sociální pracovníky z Dětského krizového centra, z Asociace manželských a rodinných poradců, IQ Roma servisu, Centra pro integraci cizinců, Centra sociálních služeb Prahy 2 a dalších organizací. Články, které se váží k sociálním službám nebo sociální práci publikuji v Sociální revue nebo Sociální práci.
Spolu se systemicky orientovanou psycholožkou a koučkou Štěpánkou Podrazilovou nabízíme 24 hodinový kurz Úvod do mentorských dovedností. Proč právě kurz mentoringu?
Z našich zkušeností z práce s organizacemi a jejich pracovníky totiž vyplývá, že velmi často “leží ladem” takové cennosti, jako je umění předávat nově příchozím pracovníkům dovednosti, jež nejde najít v příručkách nebo manuálech. Zdá se nám škoda, že tento cenný potenciál je tak málo využívaný a chceme tak naším kurzem otevřít prostor pro změnu.
Kurz je určen profesionálům z komerční oblasti, mentoring pro pracovníky pomáhajících profesí z neziskového sektoru rozvíjím v rámci Profesní komory sociálních pracovníků.
Leták kurzu
PROGRAM KURZU:
Modul 1 – „Buď tak laskav, nementoruj!“ A nebo raději: “Prosím, buď mým mentorem!“
- úvod – otevření kurzu
- co mentoring je a co není
- kdy a proč je mentoring pro organizaci přínosem
- podmínky pro úspěšné fungování vztahu mentor – mentee
Modul 2 – „A kdo říká, že to máme dělat?“
- význam jasného kontextu a jasného zadání aneb co mají mentor i mentee vědět, než vstoupí do vzájemné spolupráce?
- dobře definované cíle
- kdo je zodpovědný za dodržení cíle, kdo za cestu k němu?
- mentorovo komunikační minimum
Modul 3 – Co všechno mentor předává?
- mentorské dovednosti – techniky vedení rozhovoru 1
- reflektování vlastní mentorské práce
- pomoc a kontrola
- příležitosti a rizika
Modul 4 – „A co já?“ Vlastní mentoringové cíle
- mentorské dovednosti – techniky vedení rozhovoru 2
- poskytování zpětné vazby
- výzvy – práce se stanovením vlastních mentoringových cílů
- shrnutí a ukončení kurzu
Sama nebo s kolegy vytvářím a lektoruji různé kurzy a vzdělávací programy pro sociální pracovníky a další profesionály z pomáhajících profesí, potkat mne nejčastěji můžete v programech, které nabízí konzultační a vzdělávací skupina GI, Profesní komora sociálních pracovníků, Vzdělávací centrum pro veřejnou správu a další organizace.
Všechny kurzy se nějak dotýkají komunikace mezi pomáhajícím profesionálem a klientem, vycházejí ze systemického přístupu a v tomto rámci se pak zaměřují na nějaké konkrétní aspekty. Programy mají různou hodinovou dotaci, samozřejmě je možné připravit i program šitý na míru zadavateli.
Aktuálně nabízené programy:
- Efektivní rozhovor (GI)
- Úvod do základních postupů kvalitní analýzy a tvorby individuálního plánu ochrany dítěte (VCVSCR.cz)
- Hranice klienta, hranice pracovníka (VCVSCR.cz)
- Vedení poradenského rozhovoru (VCVSCR.cz)
- Zpětná vazba v komunikaci (VCVSCR.cz)
- Jako lektorka jsem působila také v kurzech organizovaných MPSV v rámci celé republiky pro sociální pracovníky OSPOD v rámci IP Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny.
Většina toho, co učím, vychází ze systemického přístupu – více o něm a sociální práci je možné se dovědět z výzkumu, který jsme spolu s Lenkou Mašindovou zpracovaly v roce 2010 (k dispozici v sekci ke stažení).